18 June, 2016
Investițiile cu fonduri europene au nevoie de o strategie clară!

Vineri, 17 iunie, am fost invitatul Reprezentanței Parlamentului European în România la dezbaterea “Dezvoltare locala si regional cu finanțare europeană”. Discuțiile au avut loc în contextul seriei de evenimente “Parlamentul European în orașul tău”, gazda fiind municipiul Iași.

Tema principală a accesării fondurilor europene a fost deschisă de situația investițiilor străine de la noi din țară. România se află într-o situație delicată în ceea ce privește investițiile străine directe. Una dintre principalele facilități de care un mare investitor are nevoie este infrastructura de transport pentru a putea avea acces la resurse și pentru a putea transporta produsele finite. România are cele mai scumpe autostrăzi din lume, pe lângă faptul că sunt clar insuficiente. Din perspectiva aceasta nu cred că investitorii se vor grăbi să vină în țara noastră prea devreme. Deci, principala sursă de capital pentru investiții ramân fondurile europene!

Am făcut și o radiografie precisă a situației fondurilor europene între cele două cadre financiare atât la nivel european cât și la nivelul României. Conform ultimelor prognoze, rata de absorbție a fondurilor europene în România va fi de aproximativ 70%. Vestea bună este că și Comisia Europeană a îmblânzit un pic regulile în ceea ce privește situația absorbției în țările nou intrate în UE. Mai precis, s-a înființat la nivelul CE o comisie mixtă pentru identificarea de soluții de facilitare în accesarea fondurilor europene. În privința României, știu din discuțiile cu comisarul European Corina Crețu faptul că există o strategie de reesalonare a proiectelor de anvergură realizate cu fonduri europene. Mai concret, este vorba de proiecte în valoare de 1.5 miliarde euro din cadrul financiar anterior, plus 2.2 miliarde din cadrul financiar care urmează. Mai mult, pe transport avem șapte proiecte mari, finanțate cu bani publici și deja finalizate pe care Comisia Europeană a acceptat să le finanțeze retrospectiv! Doar aici vorbim de recuperarea a 770 milioane de euro. Mai sunt încă cinci astfel de proiecte în valoare de 191 milioane de euro, dar acestea sunt în curs de evaluare și nu știm dacă vor fi acceptate!

Avem nevoie de o strategie de prioritizare a proiectelor mari de investiții. Avem exemplul Spaniei care a fost considerată un miracol în ceea ce privește realizarea de mari investiții cu fonduri europene. Din păcate, lipsa unei strategii i-a adus pe spanioli în postura de exemplu negativ. Au aeroporturi mari de pe care decolează două-trei avioane pe săptămână, aeroporturi conectate cu autostrăzi imense pe care, însă, nu circulă nimeni. Au ajuns aici din cauza că au investit fără nicio strategie coerenta.