Ca exponent al regimului comunist din anii ’50 și angajat al Ministerului de Externe condus de Ana Pauker, Mihai Șora a fost părtaș la una dintre cele mai mari crime culturale produse vreodată împotriva poporului român. Ana Pauker a ordonat distrugerea zilnică prin ardere a 40 de metri liniari de arhive bisericești. „Este o crimă care nu se poate prescrie“, spune Cătălin Ivan.

Cătălin Ivan, candidatul ADN – Alternativa pentru Demnitate Națională la Președinția României, solicită Consiliului Național al Audiovizualului retragerea clipului de promovare al companiei e-MAG avându-l ca protagonist pe Mihai Șora și intitulat „Libertate în fiecare zi“. Candidatul ADN reclamă faptul că acesta încalcă numeroase prevederi al Codului Audiovizual, între care informarea corectă, precum și regulile de desfășurare ale unei campanii electorale corecte.

„Clipul publicitar promovează un mesaj despre libertate, folosește ca protagonist un exponent al unui regim totalitar, ceea ce încalcă principiile obligatorii inclusiv în publicitatea comercială ale informării corecte (…) prin contradicția flagrantă între mesaj și trecutul biografic al protagonistului acestuia“, scrie în sesizare Cătălin Ivan. În plus, Ivan atrage atenția asupra faptului că Mihai Șora este astăzi exponentul unei mișcări politice care are candidat înscris în cursa prezidențială, iar apariția sa în spotul publicitar e-MAG constituie propagandă electorală.

În expunerea de motive, Cătălin Ivan reamintește faptul că Mihai Șora, astăzi prezentat drept disident al regimului comunist, a fost angajat al Ministerului de Externe condus în anii ’50 de Ana Pauker. „Ana Pauker a făcut parte din guvernul care a impus comunismul în România, prin crimă și teroare. Guvernul stalinist  a ignorat și a disprețuit drepturile fundamentale ale omului, a girat acte de o barbarie care revoltă conștiința omenirii și a anulat prin forță dreptul primar al ființei umane: libertatea cuvântului și a exprimării  propriilor convingeri“. Candidatul ADN reamintește că Ana Pauker a ordonat distrugerea zilnică prin ardere a 40 de metri liniari de arhive bisericești, „o crimă la adresa moștenirii culturale și spirituale românești, iar acest tezaur a fost șters pur și simplu din istoria națiunii noastre“.

Cătălin Ivan face apel la CNA pentru a constata că spotul publicitar folosește figura unui fals disident, lucru care „aduce ofense foștilor deținuți politic și familiilor acestora sau ale celor care au avut de suferit de pe urma regimului totalitar pe care dl Mihai Șora l-a servit; folosește tehnici de promovare electorală ilegale întrucât dl Mihai Șora se identifică cu o mișcare politică, ce are candidat la Președinția României, mișcare politică pe care o promovează indirect prin intermediul unei campanii de promovare comercială“.

Legea audiovizuală precizează: „comunicările comerciale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale“. Clipurile publicitare nu pot „să utilizeze practici comerciale incorecte, înșelătoare sau agresive“. De asemenea, „sunt interzise în programele audiovizuale prezentarea apologetică a regimurilor totalitare, nazist și comunist, a autorilor crimelor și abuzurilor acestor regimuri, precum și denigrarea victimelor acestora“.